Meest gebruikte spieren tijdens het hardlopen

Heb jij je weleens afgevraagd welke spieren je eigenlijk gebruikt tijdens het hardlopen? Wij begrijpen dat je er niet dagelijks bij stilstaat, maar deze spieren helpen je zeker bij het hardlopen. Daarom vertellen we je in dit artikel meer over de meest gebruikte spieren tijdens het hardlopen. Zorg er dan ook voor dat je onderstaande spieren goed traint en onderhoud. Laat de personal records maar komen!

Beenspieren

Inkoppertje natuurlijk, maar zoals te verwachten gebruik je de beenspieren het meest. De spieren die jou vooruit helpen tijdens het hardlopen, zijn de hamstrings, kuiten en quadriceps. We vertellen je hieronder per spier precies wat deze doet.

?c=11113&m=1122044&a=386464&r=&t=html ?c=11113&m=1122044&a=386464&r=&t=html

1. Hamstring

De hamstring zit aan de achterkant van je bovenbeen. Hier lopen drie grote spieren van de knie tot aan je bil. In het Latijns worden deze spieren ook wel ischiocrurale spieren genoemd, oftewel: van het zitbeen (ischii) naar het onderbeen (crus). Deze spieren helpen bij het strekken van de heup. Tegelijkertijd hebben ze ook als taak om de strekking van de knie te remmen. Hierdoor kun je onder andere een stabiele loopbeweging maken.

2. Kuiten

De kuiten zijn, zoals je ongetwijfeld weet, de spieren tussen de enkel en de knie. Je kan het herkennen aan de bolling op het onderbeen als je erin knijpt voelt het vlezig en gespierd (als je ze genoeg traint natuurlijk ;)). Ook hier werken weer drie spieren samen om de boel stabiel te houden. De kuiten zorgen voor de laatste duw bij het afzetten, zodat je omhoog en vooruit gaat. De kuiten bepalen dan ook grotendeels het tempo en paslengte tijdens het hardlopen.

3. Quadriceps

Dit is een vierkoppige spier die aan de voorkant van je bovenbeen zit tussen je heup en de knie. Dit is in de volksmond beter bekend als de quads. Deze zit vast aan de dijbeen. Dit is de belangrijkste spier die ervoor zorgt dat jij je been kunt strekken. Ook zorgen ze voor het voorwaarts heffen van het been. Alsof dat nog niet genoeg is, zorgen de bovenbenen ook voor de buiging van de heup. Leuk feitje: Wist je dat de quadriceps de grootste spiergroep van het lichaam zijn? Hier verbruik je dan ook verreweg de meeste energie mee.

https://partner.bol.com/click/click?p=2&t=url&s=1095735&f=TXL&url=https%3A%2F%2Fwww.bol.com%2Fnl%2F&name=de%20winkel%20van%20ons%20allemaal

Overige spieren

De meest gebruikte spieren tijdens hardlopen, zijn niet alleen je beenspieren. De rest van je lichaam moet natuurlijk ook meewerken om stabiel en effectief te kunnen hardlopen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de invloed van je rug- en buikspieren? En weet jij welke invloed je armen hebben op een hardloopsessie?

1. Buik- en rugspieren

Deze spieren worden gezamenlijk ook wel de core spieren genoemd. Jouw core zorgt ervoor dat je bovenlijf op zijn plaats blijft tijdens het hardlopen. Deze stabiliteit is belangrijk om je beenspieren niet te overbelasten en zo blessures te voorkomen. Ook zorgen deze spieren als het ware voor een soort schokdemping voor je organen. Goed ontwikkelde rug- en buikspieren dragen bij aan een goede houding en helpen je dus bij het stabiliseren van je lichaam tijdens het hardlopen. Zo kunnen de beenspieren zich focussen op het omhoog en vooruit komen.

Heren hardloopschoenen

2. Armen

De armen maken tijdens de hardloopsessie bij elke stap een zwaai. Wat is hiervan nu eigenlijk het voordeel voor jouw hardloopsessie? Je armen hebben invloed op de loopeffici├źntie. Dit houdt in dat bij de juiste beweging van de armen, je een voordeel kan behalen. Je kunt daardoor dus sneller en effectiever lopen. Bij een verkeerde beweging werkt dit uiteraard contra, waardoor jij jezelf afremt. Daarnaast bepalen je armen het ritme van je hardloopsessie. Je kunt met je armen zorgen voor grotere passen tijdens het hardlopen. Last but not least, zijn de armen ook nog eens belangrijk voor het in balans houden van je lichaam.

Belangrijk! Meest gebruikte spieren tijdens hardlopen

Er dragen dus veel meer spieren bij aan hardlopen dan alleen je beenspieren. Als tip willen wij meegeven om deze spieren regelmatig te onderhouden en te trainen. Dit draagt niet alleen bij aan een betere hardloopsessie, maar ook aan een gezonder leven. En wie weet zelfs minder last van je rug tijdens je werk.

Mocht je meer willen weten over het spierherstel en waarom eiwitten hiervoor belangrijk zijn, lees dan dit artikel!

Bron: 1, 2

cshow cshow



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *